maandag 12 april 2010

Gevonden Holtenbroekerbrug


Datum 12-4-2009 Tijd 18.30 Log #658

Nadat ik Kladdegat na sport heb gebracht eventjes tijd om deze te pakken te krijgen. De cachebehuizing al gespot in Streetview, dus had ik geen eens een GPS nodig. Het is een leuke, gewaagde verstopmethode. Gelukkig heeft een vorige cacher er een papiertje in gedaan, anders had ik geen eens onze initialen er in kunnen zetten. Dus beste JP, als je even tijd heb wil je dan een logrolletje er in doen (filmrolletje is vol)?

Terwijl ik naar deze brug toe liep herinnerde ik mij nog een memorabel voorval met deze brug, waarvan de motorruimte ook werd gebruikt om onze tent te drogen.

Het is in de tijd dat mijn vader havenmeester was in Zwolle. Hij heeft ook lang als brugwachter op de brug gewerkt en als ik ;m belde werd de telefoon steevast opgenomen met : ‘Oltenbroek. Toen mijn vader een kopje koffie ging drinken bij de brugwachter gebeurde het volgende; er meldde zich een schipper die met zijn schip Zwolle wilde verlaten. De brug ging omhoog en de doorvaartlichten werden op groen gezet. De schipper gaf wat gas en het schip begon aan zijn doorvaart. Plotseling (zonder dat er een schakelaar wordt aangeraakt) gaat de brug weer naar beneden. Mijn vader ramde een aantal keren op de noodstop, maar ook die werkte niet. Nu heeft een schip dus geen rem met als gevolg dat het voorschip klem onder de brug zat. Wat lichte schade bij het schip en de fiets van de schipper was veranderd in een futuristisch model. Dat de schade meeviel komt door het feit dat het schip meegaf en wat dieper kwam te liggen. Om het schip weer daaronder vandaan te krijgen moesten enkele zware kranen uit ’t Harde de brug op tillen. Deze hele gang van zaken maakte diepe indruk bij mijn vader. Hij kende de schipper goed en wist dat de schipper net weer was gaan varen na een zware hartoperatie.